Doe mee aan vragenlijst chronische pijn en stigma

Doe mee aan vragenlijst chronische pijn en stigma

Geplaatst op 22-01-2019  -  Categorie: Thema: Leven met whiplash

Deelnemende organisaties van de Pijn Alliance Europa (PAE) nodigen personen met chronische pijn of hun verzorgers uit om deze korte vragenlijst in te vullen over de effecten van hun chronische pijn en stigma. Het invullen van de vragenlijst duurt circa 7 minuten

Pain Alliance Europe (PAE) is een Europese pijn organisatie van Europese platform organisaties, waarbij het hoofddoel is de verbetering van het leven met chronische pijn, de kwaliteit van leven met chronische pijn en om de stem van chronische pijn patiënten te laten horen binnen Europa.

Een op de vijf personen in Europa, 100 miljoen personen, lijden aan chronische pijn. De kosten hiervan voor de gezondheidszorg en maatschappelijke kosten bedragen binnen Europa meer dan 450 miljoen. Van de personen met pijn, is 21% niet in staat is om te werken. Van de mensen met een baan ervaren 48 miljoen de gevolgen van pijn in hun werksituatie. De Europese organisatie (PAE) heeft een vragenlijst samengesteld om de gegevens te verzamelen van personen met pijn, hun dagelijks leven, de ervaringen, de behandeling en revalidatie.

PAE wil informatie verzamelen over chronische pijn en aan het einde van dit jaar de resultaten presenteren als Europese platform organisatie. Een van de PAE projecten, Pain Patient Pathway Recommendations, verzamelde al gegevens van verschillende landen, politici, professionals in de gezondheidszorg en vrijwilligers. In de afgelopen twee jaar heeft PAE een monkey survey rondgestuurd (zie www.pae-eu.eu of www.pijnplatform.nl).

Nu is er opnieuw een vragenlijst beschikbaar in verschillende talen en dus ook in het Nederlands. Het doel van PAE is om op een eenvoudige manier vergelijkbare informatie vanuit verschillende landen beschikbaar te krijgen. Wij hopen dat ook in Nederland heel veel personen bereid zijn de vragenlijst in te vullen om hiermee een goede vergelijking te kunnen maken. Het is zeker waardevol om gegevens voor de vergelijking van Nederland op het gebied van kwaliteit van leven die (chronische) pijn met zich meebrengt en deze te kunnen vergelijken met gegevens met Europese landen.