Gedachten ordenen

groei

Gedachten ordenen

Geplaatst op 20-01-2017  -  Categorie: Blog: Verena Huitema

verena-jan-2017Beste lezer, 

Op het moment dat ik dit schrijf ben ik net opgestaan na een nachtrust van ruim dertien uur! Serieus, ik kan me niet heugen wanneer ik voor het laatst zo lang en diep heb geslapen ... Blijkbaar zó diep dat ik niet eens de buren heb horen aanbellen voor het afgeven van een pakketje. Ik had het kennelijk nodig. Afgelopen week zat ik voor mijn werk in Lima en gisteren ben ik teruggevlogen. Als ik om mij heen kijk, zie ik dat er een onbeschrijfelijke wanorde in mijn woonkamer is ontstaan en zowel mijn agenda als mijn 'to-dolijst' puilt uit voor de komende twee weken. Waar te beginnen? Bij de ontspoorde kerstballen die ik nog niet heb opgeruimd of met het opvouwen van de was? Nee, ik begin met het schrijven van deze blog, met alle chaos om mij heen!

Gedachten ordenen ... ergens is er iets veranderd in 'mijn zijn'. Vroeger kon mijn agenda niet vol genoeg zijn en zag ik het als een uitdaging om alle ballen hoog te houden én er een schepje bovenop te doen. Tegenwoordig, noem het de leeftijd en het gevolg van nah, geeft het me stress. Zodra ik in een onrustmodus schiet, is dat een signaal dat er iets anders moet. De komende twee weken loop ik dat risico en is het een goed idee om verantwoordelijkheid te nemen om 'goed voor mezelf te zorgen' zodat ik ze met plezier beleef. Dus, daar gaan we: hoe doe ik dat? Sommige afspraken staan vast, zoals het examen Italiaans dat ik komende week voor mijn werk moet afleggen, het revalidatiecentrum en de osteopaat. Dan heb ik de vrijwilligersdag van de Whiplash Stichting. Dat is geen 'moeten', maar wel zo leuk om nu eens alle mensen te ontmoeten met wie ik samenwerk, letterlijk 'van achter de (pc-)schermen'? Verder heeft mijn zus me gevraagd om op mijn nichtjes te passen ... Ook geen 'moeten' en hoe leuk? Leuk dat ze mij vraagt en dat mijn nichtjes enthousiast reageren en dan zeg ik natuurlijk volmondig 'ja!'. Minpunt van het verhaal (zoals de trouwe lezer inmiddels weet): ze wonen in Friesland, dus dat vergt wat inspanning om er te komen en het wordt ook gelijk een nachtje logeren. Als klap op de vuurpijl gaat over tien dagen het 'Jaarprogramma 365 dagen succesvol' beginnen. Dat is een jaarprogramma waarvoor ik mij heb opgegeven in het kader van groei en persoonlijke ontwikkeling. Dat vergt overigens ook wat voorbereiding en de eerste bijeenkomst is in Den Haag ...  niet om de hoek!

Hoe maak ik het mezelf makkelijk?

  1. Tijd voor mezelf afbakenen! Zoals vandaag, ik heb zo lang kunnen slapen omdat ik vandaag ook niets te doen heb. De dag vóór een inspannende gebeurtenis reserveer ik voor mezelf, zoals de dag vóór de vrijwilligersdag, vóór de rit naar Friesland, vóór de cursusdag van het jaarprogramma en ook de dag erna.
  2. Ontspanning. Hoe drukker het in je hoofd is, hoe meer stress je zelf creëert.  Ik wil niet haastig en gejaagd in het leven staan. Ondanks de drukte is het mijn bedoeling om deze week ontspanning te zoeken door tijd te nemen voor de yogales die ik zo fijn vind, en voor de meditatieles. Ook heb ik een rug/nekmassage geboekt. Enige tijd geleden ben ik begonnen om met een begeleidende App hard te lopen en ik wil me aan dit trainingsschema houden. Hiermee kom ik in de buitenlucht, lekker langs de Amstel rennend.
  3. Anticiperen. Vooruitdenken zodat ik geen 'lastminutestress’ creëer. Bijvoorbeeld door te zorgen dat ik al getankt heb alvorens een lange rit te moeten afleggen. Ook door een boodschappenlijst te maken waarbij ik alles in huis haal om gerechten van tevoren te bereiden, hetzij om mee te nemen, hetzij om in te vriezen. Deze week heb ik twee afspraken met vriendinnen staan, beide wonen buiten Amsterdam. De ene had juíst omdat ze in de stad is, gevraagd om af te spreken. Aan de andere vriendin heb ik zelf een tentje voorgesteld, dichtbij mijn huis waarvan ik weet dat het akoestisch gezien en qua drukte prima zal gaan. Daarbij komt zij déze kant op en heb ik dus geen stress van de autorit en dergelijke.
  4. De cursusdag is lang en inspannend, van negen tot zeven. Uiteraard met pauzes tussendoor. Tóch is dit wel een ‘dingetje’ en helemaal omdat het ook in een voor mij onbekende stad plaatsvindt, met de nodige reistijd. Hoe kan ik het voor mezelf makkelijker maken? Ik heb besloten om op zoek te gaan naar een B&B zodat ik de dag vóór de cursus al in Den Haag ben. Ik neem ook zelf iets te eten mee zodat ik in de pauzes niet in de rij hoef te staan. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, maar het feit dat ik wat momenten voor mezelf kan regelen geeft me al wat ademruimte.
  5. Go with the flow ... Tegelijkertijd probeer ik de dingen te nemen zoals ze zijn. Zoals gisteren, Thuisgekomen na de lange vlucht heb ik Indiaas eten laten bezorgen. Lekker veel zodat ik voor vanavond ook eten heb. Ik heb uitgeslapen al is er van alles te doen in en om het huis. Ik kies om te schrijven in plaats van als een dolle te gaan schoonmaken en opruimen. Zo direct trek ik mijn hardloopschoenen aan en ga lekker de frisse lucht in, begeleid door mijn App.. En we zien wel wat de dag brengt ...

Liefs,
Verena


 

Vraag het ons

Heeft u vragen over whiplash of over het lidmaatschap, lees op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. 

Contact opnemen

 
 

Word lid

Leden van de Whiplash Stichting ontvangen waardevolle informatie, ondersteuning en kunnen gebruik maken van de ledenvoordelen. 

Lees meer over het lidmaatschap

 

Word vrijwilliger

Als vrijwilliger hoeft u zelf niet per se een whiplash te hebben. Iedereen die kennis en ervaring wil inbrengen is welkom. 

Lees hoe u kunt bijdragen

Steun ons

Draagt u de Whiplash Stichting een warm hart toe? Steun ons dan via een donatie, de Vriendenloterij of met een gebruikte cartridge.

Lees meer over donaties