Overprikkeling

groei

Overprikkeling

Geplaatst op 25-01-2016  -  Categorie: Blog: Verena Huitema

28-jan-verenaimg-0861Beste lezer,

Vandaag schrijf ik een stukje over 'overprikkeling' en vooral over mijn zoektocht naar manieren om die te voorkomen. Overprikkeling vindt plaats wanneer je verzadigd bent, wanneer je blootgesteld bent aan interne prikkels (gedachtestroom) en/of externe prikkels (waargenomen via de zintuigen: denk aan licht, geluid, et cetera) en je een punt bereikt hebt waarop er niets meer bij kan. Dan is het (sympathische) zenuwstelsel als het ware overprikkeld geraakt en ‘staan er prikkels in de file' die nog verwerkt moeten worden. Deze verwerking vindt plaats wanneer je er de rust voor neemt.

Uiteraard geeft het lichaam allerlei signalen af alvorens dit stadium te bereiken, zoals een verhoogde hartslag, transpiratie, de temperatuurmeter die verward raakt, oorsuizen, oppervlakkige ademhaling, grieperig/katterig gevoel, enzovoort. Maar vaak wil je er helemaal niet naar luisteren want het gebeurt uitgerekend tijdens een gezellig etentje, op een borrel of feestje. Het gebeurt namelijk wat sneller wanneer je je in de 'drukte' bevindt. In je up op een onbewoond eiland, onder een palmboom, met zeezicht én een zonnebril op zul je namelijk niet gauw 'overprikkeld' raken. Een prikkelarme omgeving heeft dus een gunstig effect op, in ieder geval, míjn welzijn. 

Hoe kun je in deze maatschappij, die allesbehalve prikkelarm is, zorgen dat je de overprikkeling vóór bent? Tja, dit is een terugkerende vraag in mijn bestaan. Soms ga ik in 'de spaarstand' overdag om 's avonds een etentje te kunnen bijwonen, soms neem ik de overprikkeling voor lief omdat ik een speciale gebeurtenis écht niet wil missen, soms leef ik als een kluizenaar totdat ik helemaal ben opgeladen, maar een balans vinden is nog altijd lastig. Met de tijd heb ik gemerkt dat ik overdag beter functioneer dan in de avonduren waardoor ik zo veel mogelijk de sociale afspraken overdag plan,in de vorm van, bijvoorbeeld, een lunch. Sporten doe ik het liefst in de ochtend.

Afgelopen zomer was ik mijn eigen proefpersoon en heb wat veranderingen aangebracht in gewoontes die mij niet voedden. Zo heb ik bijvoorbeeld vijf maanden lang de tv niet aan gehad en weet je wat? Ik heb het geen seconde gemist! Ik heb mijn avonden gevuld door 's avonds op het dakterras te zitten, mediterend of gewoon genietend tot de zon onderging. Ik ging geregeld 's avonds een rondje wandelen, zonder doel, maar gewoon om lekker buiten te zijn. Ik heb veel gekleurd (het lijkt wel een hype ... kleuren voor volwassenen), geschreven en gelezen. Ook kleine klusjes zoals het aanleggen van een kruidentuintje, schilderen of een to-dolijstje maken. Ik merkte dat ik de avonden langer kon uithouden (hoefde niet meer om 21.30 uur in bed te liggen) en dat ik met een minder actief hoofd naar bed ging, waardoor ik ook vrij snel slaap vatte. Ik heb goede nachten gemaakt en merkte dat ik aanzienlijk minder vaak opstond met een 'mistig hoofd'. De weldaad van een goede nachtrust valt ook niet te onderschatten.

Ik heb deze trant voortgezet en daarmee ook besloten om 's avonds niet op de computer of iPad te zitten en ook geen lange telefoongesprekken meer te voeren. Eigenlijk probeerde ik zo veel mogelijk de moderne technologie te laten voor wat zij is en ik voelde me stukken beter door deze verandering.

Nu het winter is en de dagen donker zijn, sluipt het er weer langzaam in om zo nu en dan tv te kijken of een dvd‘tje. En dat vind ik ook gezellig: kaarsjes aan, onder een warme deken en wat lekkers erbij. Dat moet natuurlijk ook kunnen! Tóch gebeurt het vaak dat ik de dag erna met toch weer dat mistige hoofd opsta, minder fit mijn bed uit kom.

Wat helpt jou om overprikkeling te voorkomen?

Verena


 

Vraag het ons

Heeft u vragen over whiplash of over het lidmaatschap, lees op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. 

Contact opnemen

 
 

Word lid

Leden van de Whiplash Stichting ontvangen waardevolle informatie, ondersteuning en kunnen gebruik maken van de ledenvoordelen. 

Lees meer over het lidmaatschap

 

Word vrijwilliger

Als vrijwilliger hoeft u zelf niet per se een whiplash te hebben. Iedereen die kennis en ervaring wil inbrengen is welkom. 

Lees hoe u kunt bijdragen

Steun ons

Draagt u de Whiplash Stichting een warm hart toe? Steun ons dan via een donatie, de Vriendenloterij of met een gebruikte cartridge.

Lees meer over donaties