Sporten met whiplash

groei

Sporten met whiplash

Geplaatst op 07-05-2017  -  Categorie: Blog: Verena Huitema

april-17Beste lezer,

April 2009 ... Het ongeluk lag 'al' vier maanden achter mij, de fysiotherapeut gaf aan dat er niets was wat ik moest laten en de lente was aangebroken. Dat betekende dat ik genoeg had gerust en dat het tijd was om weer de activiteiten te ondernemen die ik vóór de aanrijding ook ondernam. Mijn hardloopschoenen gingen dus aan en ik ging naar buiten. Het viel behoorlijk tegen om in alle stijfheid een deel van mijn oude rondje te rennen ( gelukkig had ik al door dat het héle oude rondje niet haalbaar was). Ik had ook last van het zonlicht. Het was anders dan anders en het voelde niet goed … Binnen tien minuten was ik weer thuis: ontevreden en doodmoe.

Tegenslag

Oké, dat was dus geen succes. Daarna is het lange tijd niet meer in mij opgekomen om te joggen. Jammer, want dat deed ik zo graag! In alle eerlijkheid moet ik constateren dat ik hier een tijdje in ben ‘blijven hangen’. Wéér had die verdomde aanrijding roet in het eten gegooid. Dansen en uitgaan deed ik óók al niet meer in die maanden en nu kon ik óók niet meer hardlopen. Wat was er toch van mij overgebleven? Ik was zoekende, naar een manier om mijn oude leven op te pakken. Ik was aan het vechten om het leven dat ik voorheen leefde weer terug te krijgen, om controle over mijn lichaam te hebben en de extreme vermoeidheid te begrijpen die ik voelde na een inspanning die eigenlijk vrij klein leek. Ik begreep de impact van zo'n actie niet en snapte niet dat ik zo van slag was na elke activiteit. Ik had veel vragen en geen antwoorden.

april-2017aParadox

In die tijd scheidden de wegen van mij en de fysiotherapeut en kwam ik terecht bij het revalidatiecentrum. Daar vertelde ik mijn verhaal, in tranen. Ze adviseerden om het herstel stapsgewijs aan te pakken en zo ook het sporten. De prioriteit lag in het versterken van de spieren en het peilen van de conditie. Nadat ik maandenlang heel veel in bed had gelegen, was het met beide niet best gesteld. Ik wilde 'goed voor mezelf zorgen' en mezelf niet uitputten. Het voelde wel heel tegenstrijdig allemaal, want ik ben opgegroeid met het idee dat sporten juist een onderdeel is van 'goed voor jezelf zorgen'. Nu was het zaak om te bewegen zonder mijn lichaam op te jagen en uit te dagen. Ik was altijd gewend om sporten te associëren met actie of competitie; bewegen waarbij de hartslag omhoog gaat. Nu was het juist zaak om de hartslag laag te houden omdat de overprikkeling al voor genoeg verhoging zorgt. Kennis van zaken en hulp van de juiste mensen heeft me begrip gegeven voor mijn situatie: niet meer kijken naar de sporten die ik voorheen beoefende, maar me richten op hetgeen nu aan beweging haalbaar was. Zodoende ben ik gaan wandelen en op de yogamat gaan staan.

 

Merkbaar verschil

Het met mate mezelf uitdagen,heeft er met de tijd voor gezorgd dat ik het hardlopen weer in mijn leven heb geïntroduceerd. Met een coach in mijn oortjes ren ik geregeld een rondje. Dat gaat met vallen en opstaan. Soms heb ik een planning voor ogen maar blijkt die in de praktijk niet haalbaar omdat ik me die dag niet fit genoeg voel. In dit proces is het meest merkbare verschil met ‘vroeger’ dat ik minder vertrouwen heb in het lichaam. Daar waar ik vroeger aannam dat ik een activiteit aankon, heb ik nu mijn twijfels. Zo kan ik me herinneren dat ik een maand naar Guatemala ben gegaan om Spaans te leren. Fantastische ervaring! 's Ochtends had ik les en 's middags was er van alles te doen, zoals salsalessen en allerlei excursies. Ik deed er volop aan mee! In de ochtend zat ik in de schoolbanken en in de middag beklom ik de vulkaan Pacaya. Totaal onvoorbereid! Nú is de vanzelfsprekendheid dat ik dat aankan weg.

Vraagstukken

Ik heb ervaren hoe fragiel het lichaam is en ik wil pijn vermijden. Dat gaat hand in hand met een voorzichtige houding ten opzichte van lichamelijke inspanning en dat brengt zorgen met zich mee. Wat is mijn lichaamshouding bij bijvoorbeeld een beklimming? Nek voorover: geen goed idee. En hoe hárd gaat die klimgroep? Want laatst was zelfs bij een begeleide wandeling in het Amsterdamse bos het tempo voor mij te hoog om het zonder gevolgen bij te kunnen houden. Thuis lag ik plat op de bank: een signaal dat het niet zo slim is om hier nog eens aan mee te doen. Wat staat er de rest van de dag op het programma? Of de komende dagen? Je moet steeds een keuze maken. Een verstandige afweging maken, om jezelf te beschermen tegen activiteiten die uitputtend zijn (zeker als je geen tijd hebt voor herstel). En tegelijkertijd jezelf niet tekort doen door nergens aan mee te doen of vooral jezelf niet meer uit te dagen. Een mens is immers van nature gemaakt om te bewegen ... Kijk maar eens naar het gedrag van kinderen.

Wat doe jij aan sport?

 

Verena 


 

Vraag het ons

Heeft u vragen over whiplash of over het lidmaatschap, lees op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. 

Contact opnemen

 
 

Word lid

Leden van de Whiplash Stichting ontvangen waardevolle informatie, ondersteuning en kunnen gebruik maken van de ledenvoordelen. 

Lees meer over het lidmaatschap

 

Word vrijwilliger

Als vrijwilliger hoeft u zelf niet per se een whiplash te hebben. Iedereen die kennis en ervaring wil inbrengen is welkom. 

Lees hoe u kunt bijdragen

Steun ons

Draagt u de Whiplash Stichting een warm hart toe? Steun ons dan via een donatie, de Vriendenloterij of met een gebruikte cartridge.

Lees meer over donaties