Vakantietips top 10

groei

Vakantietips top 10

Geplaatst op 13-05-2016  -  Categorie: Blog: Verena Huitema

vakantie-top-10Met de zomer in aantocht ga ik schrijven over vakanties en een goede voorbereiding daarop. Om mij heen hoor ik geregeld van lotgenoten dat een vakantie niet meer hetzelfde is als voorheen en dat hij vaak gepaard gaat met behoorlijk wat spanning. Vragen als 'kan ik het tempo van mijn reisgenoten wel bijhouden, hoe ga ik de lange rit doorkomen, heb ik wel genoeg rustmomenten?’ zijn heel herkenbaar. En ja, ik herken de spanning ook ... al ga ik geregeld alleen op vakantie.

1. Ga je met het vliegtuig weg? Zorg dan in ieder geval dat je je op de luchthaven zo veel mogelijk aan de drukte onttrekt. Tegenwoordig kun je makkelijk online inchecken waardoor je alleen nog maar je bagage hoeft af te geven en daarna door kunt lopen naar de security. Wil je ergens iets eten alvorens aan boord te gaan, dan kun je het meenemen en het in een rustig hoekje op de luchthaven opeten. Ik zou vermijden om in de drukte van een restaurant en kletsende mensen te gaan zitten. In het vliegtuig zorg ik altijd voor mijn 'survival kit' bestaande uit mijn op maat gemaakte oordoppen (die ik al in de vertrekhal in heb), oogmasker en nekkussen (of een kledingstuk dat je kunt oprollen om je nek steun te bieden tijdens de vlucht). Het achterste gedeelte van het vliegtuig is het meest vatbaar voor turbulentie, waardoor het aan te raden is om daar niet te gaan zitten. Er zijn overigens ook koptelefoons te koop die ruis dempen ... die zijn een aanrader!

2. Voel je je wiebelig tijdens de vlucht of op vakantie als je op een boot zit of in de auto? Doe dan de ‘voetenschuif’; een oefening die ik geleerd heb bij sensorische integratie therapie, waarbij je goed op de billen gaat zitten met de benen in 90 graden gebogen en de voeten stevig op de grond. Dan schuif je, het liefst met platte schoenen aan of met blote voeten, om en om de voeten over de vloer heen en weer. Deze beweging geeft aan de hersenen het signaal van stabiliteit, omdat je letterlijk contact maakt met de ondergrond. Hierdoor neemt het wiebelige gevoel af en de daarmee gepaard gaande misselijkheid.

3. Zoek de stilte op. Wat voor soort vakantie je ook voor ogen hebt en met hoeveel mensen dan ook, zorg in ieder geval dat je een moment voor jezelf hebt om je af te sluiten van prikkels. Neem de tijd voor wat ze in Italië noemen 'il dolce far niente' oftewel: de kunst van het niets doen. Echt even niets, geen prikkels binnen laten in de vorm van beelden, geluid, et  cetera. Doe een ontspanningsoefening al liggend op je strandbed of blijf even een halfuur langer in een donkere hotelkamer om op te laden. Hiermee verwerk je de prikkels die je bijvoorbeeld al in de ochtend hebt binnengekregen en laad je weer op om de volgende 'lading' aan te kunnen. Dit is dus iets anders dan ontspannen terwijl je leest of naar muziek luistert... want op die momenten zijn de hersenen nog steeds aan het werk met het ontvangen van prikkels. Wellicht heb je meerdere momenten op een dag nodig om je af te sluiten, neem die dan.

4. Maak afspraken met elkaar. Een tijdje geleden was ik langere tijd op vakantie met een vriendin waarna een vriendin van haar bij ons aansloot voor één week. Wij waren dus al een poosje aan het reizen terwijl de 'nieuwkomer' net van huis kwam en ontzettend enthousiast een verzameling tourtjes voor ogen had. Ik wist al gelijk dat ik dat niet zou volhouden en ook geen behoefte had om dagelijks een tripje te ondernemen. Zo hebben we als drie volwassen meiden met elkaar overlegd en simpelweg aangegeven dat ik niet aan alles hoefde mee te doen en dat we zonder ‘hard feelings’ makkelijk konden opsplitsen als we niet alle drie enthousiast waren over een uitje. En zo is het ook gegaan ... Een keer ben ik niet mee op snorkeltrip gegaan en een andere keer ging ik vroeg naar bed terwijl zij nog het nachtleven indoken. Zo ook houdt een van de vriendinnen ervan om 's ochtends lekker te zwemmen alvorens aan het ontbijt te gaan en deed ze dat alleen. De andere vriendin verveelde zich al gauw op het strand en ging dan een lange wandeling maken of schelpen zoeken. Onder het motto leven en laten leven hebben wij een heerlijk verblijf gehad.

5. Beweeg! Wat vaak gebeurt is dat men zich op vakantie helemaal laat gaan ... Zeker wanneer men in een all-inclusive resort zit of een strandvakantie houdt. Naast het feit dat we vaak meer eten dan we thuis doen, bewegen we ook minder. Dit, terwijl het lichaam beweging juist nodig heeft. Op vakantie ben je vaak lekker buiten en in een land met een aangename temperatuur. Ga erop uit, wandel naar het strand, óp het strand, langs de boulevard, naar het dichtstbijzijnde dorpje, zwem en doe wat rek-en-strekoefeningen op je kamer. Zorg dat vooral de rug lekker soepel blijft, er ruimte is in rug en nek. In een all-inclusive resort worden allerlei activiteiten aangeboden als aqua gym of yoga. Doe lekker mee! En hou je daar niet van? Beweeg dan in ieder geval de romp; in staande houding met gebogen knieën, zwaai je van links naar rechts en terug met de armen slap, die komen er als het ware achteraan. Het doet je namelijk geen goed om een statische houding aan te nemen. Daar ga je je zeker niet beter van voelen.

6. Neem reispillen mee. Ik moet eerlijk bekennen dat ik meestal met het vliegtuig op vakantie ga, maar het gebeurt ook geregeld dat ik me in het land zelf voortbeweeg met lokaal vervoer of, als ik samen met een vriendin ben, dat we dan een auto huren. Ik heb ontdekt dat bergachtige gebieden mij heel misselijk maken. Ook op de boot voel ik mij geregeld beroerd. Daarom raad ik een ieder aan om reistabletten mee te nemen, dan heb je ze in ieder geval bij je, mocht je het nodig hebben. In dezelfde lijn ligt het voor de hand om pijnstillers mee te nemen en ook tijgerbalsem voor de stijve spieren.

7. Vergeet je onbevangenheid en positiviteit niet! Het is tenslotte vakantie!! Beren op de weg zien en bij allerlei activiteiten van tevoren al bedenken wat het allemaal met je zal doen en hoe afgepeigerd je na afloop zult zijn, voegt hier niets toe. Wees wél realistisch in je kunnen, maar zorg dat het je niet in de weg staat. Dan kies je namelijk om angstig dingen te láten. Laat je verrassen! Wellicht gaat een wandeling, een dagtour, een etentje je veel beter af dan aanvankelijk verwacht en dat is zeker het ervaren waard!!

8. Anticipeer op jouw behoeften. De wereld maakt nou eenmaal kabaal en men ziet aan de buitenkant niet waar jij last van hebt. Wat heb je nodig om de dag makkelijker door te komen? Hierbij antwoord ik bijvoorbeeld: mijn oordoppen en een zonnebril zijn een must! Vaak ook een hoed of iets aan bescherming op mijn hoofd. Zonder dat ga ik de deur niet uit. Voor jou kan het totaal iets anders zijn, toch de moeite waard om er even bij stil te staan en te zorgen dat je iets bij je hebt. Daarnaast gaan pijnstillers ook altijd mee in mijn tas ... je zult ze maar nodig hebben!! Op vakantie ga je geregeld uit eten, aan het einde van de dag, wanneer de hersenen al een hoop te verduren hebben gehad. Zorg dat je niet in het midden van een terras wordt geplaatst (waar je van alle kanten geluid binnenkrijgt) of gelijk aan de straatkant met passerende wandelaars op de boulevard (die voor afleiding zorgen). Ga je een attractie bezoeken? Kijk dan of je van tevoren online kaartjes kunt reserveren, dat scheelt tijd in de rij tussen kwebbelende mensen!  

9. Las 'bijkomtijd' in. Heb je iets ondernomen in de ochtend? Sjees dan niet gelijk door naar een overvol strand of naar de volgende activiteit. Verdeel de activiteiten gedurende je vakantie. Wat ik vaak doe is van tevoren uitzoeken wat ik écht wil gaan doen, zien en ondernemen en leg daar mijn prioriteit. Hetgeen ik daarnaast 'meepak' is alleen maar een cadeautje erbij!

10. Heb geen 'inpakstress'! Waar je ook heen gaat ... ik weet zeker dat je dáár ook een apotheek, supermarkt, kledingzaak of markt in de buurt zult hebben waar je alle benodigdheden kunt vinden.

 

Fijne vakantie ☀️

Verena


 

Vraag het ons

Heeft u vragen over whiplash of over het lidmaatschap, lees op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. 

Contact opnemen

 
 

Word lid

Leden van de Whiplash Stichting ontvangen waardevolle informatie, ondersteuning en kunnen gebruik maken van de ledenvoordelen. 

Lees meer over het lidmaatschap

 

Word vrijwilliger

Als vrijwilliger hoeft u zelf niet per se een whiplash te hebben. Iedereen die kennis en ervaring wil inbrengen is welkom. 

Lees hoe u kunt bijdragen

Steun ons

Draagt u de Whiplash Stichting een warm hart toe? Steun ons dan via een donatie, de Vriendenloterij of met een gebruikte cartridge.

Lees meer over donaties