Visuele overprikkeling

groei

Visuele overprikkeling

Geplaatst op 02-09-2016  -  Categorie: Blog: Verena Huitema

verena-sep-2016Beste lezer,

Afgelopen week was ik betrokken bij het maken van een video over overprikkeling. Het idee was om aan te geven hoe overprikkeling in

de praktijk plaatsvindt, aangezien het voor mensen die er zelf geen last van hebben, iets ongrijpbaars is dat lastig is om aan te voelen. Mijn uitleg wilde ik graag vormgeven door iemand ‘mee te nemen’ bij een ritje in de auto. Om mee te laten beleven wat er allemaal op mij afkomt aan visuele prikkels. Zo beknopt mogelijk, maar tóch diepgaand genoeg om een duidelijk beeld te schetsen ... Dat viel niet mee: record, stop, rewind, delete, record ... Misschien is opschrijven dan tóch makkelijker!

Wanneer je als bestuurder de weg op gaat, is je doel natuurlijk om veilig van A naar B te komen. Dit doe je door op de andere bestuurders te letten, door de borden te volgen, door op tijd richting aan te geven, door continu een inschatting te maken van hetgeen om je heen gebeurt en hier adequaat op in te spelen. Dit vergt concentratie en common sense van een ieder van ons. Als je goed nagaat wat er allemaal bij een autorit komt kijken, dan blijkt het een inspannende bezigheid voor onze hersenen te zijn. Daarom vind ik het ongelooflijk dat het toegestaan is om tijdens het rijden (handsfree) te bellen of een tomtom te gebruiken met alle afleiding die daarmee gepaard gaat, naast ook nog het luisteren van muziek.

Wat lastig is wanneer je last hebt van visuele overprikkeling, is dat je veel meer 'meepikt' op de weg dan je lief is. Zo ben ik me ontzettend bewust van de witte strepen op het wegdek, die een scheiding vormen tussen de rijbanen. Ik zie ze langs mijn auto heen voorbijtrekken als een continue afleiding. Zo ook bij het uitvoegen, wanneer de witte strepen witte vierkanten worden. Ook schaduwen op het wegdek kunnen afleiden: als de zon schijnt en ik net op een stuk snelweg rijd waar een glazen windscherm staat, dan flitsen de palen tussen de glazen schermen als het ware voorbij. Deze schaduwen zijn behoorlijk vervelend. Op open stukken heb je weer te maken met het zonlicht dat door de bomen heen op het wegdek komt en wederom voor een flikkerend effect zorgt.

Dan hebben we het nog niet gehad over slecht weer! Wat als het regent en er dus druppels op je ruit vallen? Dan zet je de ruitenwissers aan en heb je met nóg een afleidende factor te maken: namelijk de beweging ervan, die wéér een andere richting heeft dan de witte strepen op het wegdek. Om de aandacht bij de weg en de medeweggebruikers te houden, kan ik me dus niet veroorloven om er andere ruis bij te hebben, zoals bijvoorbeeld een gesprek voeren in de auto.

Wanneer het herfst of winter is, dan is het ook een verademing om deze afleidende factoren aan de kant van de weg niet op te merken. Echter,  is het contrast tussen donker en licht opeens heel aanwezig. De felle lichten van de stoplichten steken af in het donker, de koplampen van de tegenliggers en de rode (rem)lichten van de auto’s vóór mij. En ook nog de koplampen van de auto’s achter mij zijn vervelend in de achteruitkijkspiegel. Als ze van rijbaan wisselen krijg je daar bovendien nog de knipperlichten bij ...

In deze blog heb ik me uitsluitend uitgelaten over de visuele uitdagingen gekoppeld aan het autorijden. Dan heb ik het dus nog niet gehad over de auditieve prikkels, zoals het geluid van andere auto's of motoren die voorbijrijden, het geluid als je richting aangeeft, het geluid van de ruitenwissers, et cetera. Allemaal ruis waardoor je je dus extra moet concentreren en inspannen om veilig van A naar B te komen. Een ritje waar ik vroeger mijn hand niet voor omdraaide, valt tegenwoordig onder het kopje 'inspanning' omdat het energievretend is om je te focussen op de weg met zoveel ruis eromheen.

Verena


 

Vraag het ons

Heeft u vragen over whiplash of over het lidmaatschap, lees op onze contactpagina hoe u ons kunt bereiken. 

Contact opnemen

 
 

Word lid

Leden van de Whiplash Stichting ontvangen waardevolle informatie, ondersteuning en kunnen gebruik maken van de ledenvoordelen. 

Lees meer over het lidmaatschap

 

Word vrijwilliger

Als vrijwilliger hoeft u zelf niet per se een whiplash te hebben. Iedereen die kennis en ervaring wil inbrengen is welkom. 

Lees hoe u kunt bijdragen

Steun ons

Draagt u de Whiplash Stichting een warm hart toe? Steun ons dan via een donatie, de Vriendenloterij of met een gebruikte cartridge.

Lees meer over donaties