TMD-symptomen bij whiplashpatiënten

heart

TMD-symptomen bij whiplashpatiënten (bron: Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde)

Temporomandibulaire disfunctie, ook wel genoemd craniomandibulaire disfunctie, is een term uit de tandheelkunde en betekent het disfunctioneren van het kaakcomplex. Meer op Wikipedia (NL)
In het Nederlands Tijdschrift voor Tandheelkunde van juni 2015 vonden wij een artikel over TMD-symptomen bij whiplashpatiënten.
Gezien het feit dat de toegestuurde pdf meerdere artikelen bevat, hebben wij dit ene artikel uit deze pdf hieronder gekopieerd.

In de classificatie van met whiplash geassocieerde afwijkingen is ook een plaats gereserveerd voor aandoeningen aan het kaakgewricht. Het kan hier symptomen betreffen vanuit het temporomandibulair gewricht zelf of aan de omliggende spieren. Recentelijk is aangetoond dat na een whiplashtrauma een toename is te zien van prevalentie en incidentie van spier- en gewrichtsproblemen. Voor een adequate prognose en behandelbeslissing is het nodig om gegevens te hebben over de langetermijneffecten na een whiplash. In dit onderzoek werd aan de hand van 15- jaarsdata, bestaande uit MRI-beelden, de incidentie, de prevalente en de progressie van symptomen van temporomandibulaire disfunctie (TMD) bij whiplashpatiënten gevolgd.
In een Zweeds ziekenhuis werden 60 opeenvolgende whiplashpatiënten in het onderzoek opgenomen. De data behelsde een MRI-beeld van het temporomandibulair gewricht bij binnenkomst en na 15 jaar. Verder werd een vragenlijst afgenomen over de status van het temporomandibulair gewricht, klachten en TMD-symptomen en historie en er werd klinisch onderzoek verricht; na 1 en 15 jaar
werden deze nog een keer herhaald. Van deze groep participeerden 57 whiplashpatiënten (95%) in alle 3 de onderzoeken; 57 patiënten (85%) ondergingen na 15 jaar een tweede MRI-onderzoek. In het onderzoek werden verder 50 gematchte deelnemers zonder whiplash (controlegroep) opgenomen.
De resultaten lieten zien dat de prevalentie van TMDsymptomen significant hoger was in de whiplashgroep vergeleken met de controlegroep (44% versus 20%) en bleven gedurende 15 jaar hoger. Het voorkomen van een discusverplaatsing verschilde niet tussen de groepen bij aanvang noch na 15 jaar.
Geconcludeerd wordt dat deze follow-up van whiplashpatiënten laat zien dat het voorkomen van TMD-symptomen zowel bij intake als na 15 jaar een gebruikelijk beeld is.

J.H.G. Poorterman

Bron
Salé H, Bryndahl F, Isberg A. A 15-year follow-up of temporomandibular joint symptoms and magnetic image findings in whiplash patients : a prospective, controlled study. Oral Surg Oral Med Oral Pathol Oral Radiol 2014; 117: 522-532.

> Welkom op de website van de Whiplash Stichting Nederland.

Heeft u vragen over whiplash of over het lidmaatschap, neem dan contact met ons op.

Leden ontvangen waardevolle informatie en ondersteuning. En kunnen gebruikmaken van de ledenvoordelen.